[ Tilbage til forsiden ] [ Print siden ]


Hvede
Hvede er en gammel kending i det danske køkken, hvilket blandt andet skyldes hvedens gode
bageegenskaber. Den klassiske hvede er de senere år dog i stadig stigende grad blevet suppleret af oprindelige hvedearter som spelt, emmer og enkorn samt gamle landhvede sorter som ølands- og dalarhvede. De oprindelige hvedearter og de gamle landhvede sorter har alle et højere indhold af protein, vitamin, essentielle aminosyrer og mineraler. Specielt har spelt vundet stor indpas, fordi den har en mild smag og er nem at arbejde med, men også emmer, enkorn, ølands- og dalarhvede egner sig rigtigt godt til bagning og giver både sunde og velsmagende brød. Da de oprindelige hvedearter og de gamle landsorter giver et lavere høstudbytte og kornene kræver en ekstra forarbejdning betyder det, at fx speltmel er dyrere end almindeligt hvedemel.
 

     
Rug
Herhjemme forbinder vi hovedsagligt rugen med vores gode, danske rugbrød, der med sin aromatiske smag og karakteristiske mørke farve findes i de fleste hjem. Og rug og rugbrød er sundt for os. Det skyldes, at rug har et højt indhold af kostfibre, vitaminer og mineraler foruden indhold af omega-6 fedtsyrer. Desuden giver rugbrødet en god mæthedsfornemmelse. Ud over den traditionelle rug, findes der i dag forskellige rugsorter på markedet. Blandt andet svedjerug, som er en gammel kornsort, der igen dyrkes og sælges i Danmark. Svedjerugen giver brødet en fin mild smag og får desuden brødet til at holde sig saftigt i længere tid.

 
     
Havre
Havren er den absolutte topscorer, når det gælder indholdet af essentielle aminosyrer. Havre har en mild smag og egner sig også godt til babymad og skånekost. Havren er ikke kendt for at have gode bageegenskaber, men du kan sagtens blande lidt havre i din dej, når du bager brød.

 

     
Byg
Byg er en af vores ældste kornarter og er sammen med hveden den mest udbredte art herhjemme. Byggen har et meget højt indhold af essentielle aminosyrer og indeholder samtidig en stor mængde kostfibre. Byg er altså sundt, og så smager det godt. Derfor har interessen for byg også været stærkt stigende de sidste år, og byg har i dag for alvor fået sin renæssance, og den bruges stadigt mere i det danske og nordiske køkken til både madlavning og bagning. Ud over den traditionelle byg, findes en række spændende bygprodukter på markedet, prøv eksempelvis nøgenbyg, som også kaldes jomfrubyg.

 

     
Kernen i kornet
Størstedelen af kornkernen udgøres af frøhviden, og faktisk udgør frøhviden hele 70-80 pct. af en kornkerne. Frøhviden indeholder næsten ingen kostfibre, men er rig på protein og stivelse.

Kornkernens yderste lag udgøres af skaldelene, som også kaldes klid, og den udgør ca. 14 pct. af kernen. Klid er den primære kilde til fibre i mel.

På den nederste del af kernen sidder kimen, som udgør ca. 3 pct. Kimen er rig på blandt andet B- og E-vitamin, protein, folsyre og essentielle fedtsyrer.

Endelig udgør aleuronlaget, som ligger mellem klidlaget og frøhviden, ca. 7 pct. af kernen, og dette lag er blandt andet rig på protein, enzymer, B-vitaminer, mineraler og kostfibre.

 

Korn

[ Print opskrift ]